2018. jan 29.

P. Szabó Ernő megnyitóbeszéde Hérics Nándor kiállításán

írta: Longmusicproduction
P. Szabó Ernő megnyitóbeszéde Hérics Nándor kiállításán

2018. Szegedi Reök Palota

Tisztelt közönség, hölgyeim és uraim.

Hálás vagyok Hérics Nándornak. Először is azért, mert kiállításával jelentősen
bővíti általános ismereteimet és gyarapítja idegen nyelvi szókincsemet. Mert
ugye, ha a kiállítás plakátján-meghívóján nem szerepel az a bizonyos bicikli,
sohasem jutott volna eszembe megnézni, hogy mit is jelent az a bizonyos neon,
amely a jármű hátsó kerekét helyettesítő spirál anyagát adja. A neon számomra
mindeddig egyet jelentett a fényreklámokkal, fényfeliratokkal, mégpedig nem a
legjobb fajtából, hiszen ifjúkorom nagyméretű neonja a háztetőn arra biztatott,
hogy világ proletárjai egyesüljetek, a kisebbet elolvasva pedig sötétben is
megtudtam a boldog élet nagy titkát: Vasedényt a vasedényből! Nos, örömmel
jelentem, utánanéztem: a neon a Wikipédia szerint egy kémiai
elem, nemesgáz. Rendszáma 10, vegyjele Ne. Standard körülmények között
színtelen és szagtalan, íztelen, egyatomos gáz. 1898-ban a levegő
cseppfolyósításával állították először elő, és felfedezői világos vörös emissziós
spektrumáról azonnal felismerték, hogy új elemről van szó. Erre utal
görög eredetű neve is: neon, azaz új.
Nos, Hérics Nándor művészetében nem csak a szó jelentése új, de új értékeket
hordoz, jelenít meg maga a neonfény is. Mielőtt azonban erről szólnék,
köszönetet mondok a random szóért is, amely eddig szintén nem érte el
ingerküszöbömet, most azonban rájöttem, hogy az angol szó magyar jelentése
véletlen, s ahogyan Nándi egyik kiállított munkája, a csepeli táj, pontosabban
vasmű-élményeket feldolgozó együttes – Útirajzok a vas és acél világából –
kilencven képe jelzi, arra utal, hogy a képek, a műalkotások környezetünkbe
kerülve maguk is mintegy a látvány egészének a részét képezik, s ahogyan a mű
alkotója itt lehetőséget is ad rá, részei a szemlélő által tetszés szerint
mozgathatóak, áthelyezhetők – amit persze ne próbáljunk megtenni a kiállítás
többi alkotásával, nagyon is jól rendezett a két teremnyi anyag. Mondhatni,

minden a helyén van. Nem retrospektív a kiállítás, de nagyszabású metszete az
életműnek.
Idáig jutottam a kiállításra való készülődés során az önművelésben, azután
azonban – bár szívesen tanulmányoztam volna tovább a mintegy fél tucatnyi
könyvet, katalógust is, amelyet épp készülődés céljából Nánditól kaptam néhány
héttel ezelőtt – úgy döntöttem, más irányba indulok el. Két okból is. Egyrészt
azért, mert ez a kiállítás egyféle jutalomjátéknak tekinthető, hiszen Nándi a
legutóbbi Szegedi Táblaképfestészeti Biennálé fődíjasaként kapta a kiállítási
lehetőséget a Reök Palotában. Ez a lehetőség azonban az életművet tekintve
jubileumnak is tekinthető: éppen negyvenöt éve annak, hogy a Kisbéren
született és nevelkedett fiatalember Petőfi-plakátjával megnyert egy országos
amatőr képzőművészeti pályázatot, amely a pályán – mondjam úgy, a siker felé
vezető úton? – elindította. Ha úgy tetszik jutalomjáték számára tehát az egész
életmű, ami azonban még fontosabb, jutalomjáték, vagy ha éppen az ő
munkáiról beszélünk, stílusosabb azt mondani, örömzene a művekkel való
ismerkedés mindazok számára, akik a kiállítást meglátogatják. Egy ilyen
alkalom pedig előhívja belőlünk azt, ami több az értelemnél, az érzelmeket, s ha
ez történik, máris eljutottunk ahhoz a költőiséghez, amely Hérics Nándor
műveit, pályáját jellemzi, Plakáttömörséggel fogalmazott neonköltészet, amivel
szembesülünk.
Költőiség – mi más is kellene hozzá, hogy az ember felfedezze a művészi
kifejező eszközt a neonban, ebben a színtelen, szagtalan, egyatomos gázban,
amely évtizedeken át, ha nem is árúvédjegyként, de árúk és árúként kezelt
eszmék reklámozására szolgált? Vagy felfedezze a művészi kifejezés eszközét
mondjuk a húsdarálóban, amelyből mint gondosan megőrölt húsrudacskák
kígyóznak elő a neoncsövek? Nem véletlen, hogy Nándinak ezt a munkáját egy
alkalommal besorolták ötven év ötven legjobb műtárgya közé, de ha nem lenne
játék az efféle listázás, akár még az előkelőbb helyezésért is kardoskodhatnánk,

olyan szuggesztív erővel hat ránk a Fénydaráló, ahogyan Nándi szobrász
barátja, Nagámi a művet elnevezte.
A művészet persze nem verseny, még ha a díjakat kivételesen olyanoknak is
odaadják, akik azt valóban megérdemlik. Maradjunk annyiban, hogy Hérics
Nándor képzőművész a kortárs magyar művészet egyik legsokoldalúbb alakja,
plakát- és arculattervező, tipográfus, szobrász, fényművész, objektművész, a
grafitti és a street art mestere, és nem utolsó sorban – vagy éppen mindig,
minden minőségében – festő, aki úgy lépdel át műfaji határokon, műfaji
törvényszerűségeken, az anyagszerűség követelményein, mintha azok csak azért
lennének, hogy átlépjenek rajtuk. Hasonló a viszonya a különböző művészet
irányzatokhoz, izmusokhoz is. Indulása idején és még sokáig elsősorban a pop
art gyakorolt rá hatást, műveinek anyagszerűsége, harsánysága azonban nem
egyszerűen a messziről érkezett izmusok hatásának tekinthető, hanem az
önmaga számára felfedezett új és új anyagok, a hetvenes-nyolcvanas évek
fordulóján egyre jobban megnyíló nyilvánosság hozta kifejezési lehetőségek
iránti lelkesedés eredményének, és nem kis részben Nándinak a kor új zenei
kifejezési lehetőségei iránti nyitottságának, a zenésztársakkal kialakult
barátságának. A zene inspiráló hatásáról a kiállításon egy egész emeletnyi
műalkotás beszél, nincs talán még egy képviselője a kortárs magyar
művészetnek, aki ennyire együtt élt volna azzal, ami az utóbbi negyven évben a
magyar beat-, rockzenében, punkban történt, s aki nem csak koncertplakátok
százait készítette el, de megfestette jeles rockzenészek, énekesek portréját is.
Egyébként érdekes, hogy ezeken a portrékon nincsenek hangszerek – nem az
attribúció volt a fontos számára, hanem az a mély baráti, emberi kapcsolat,
amely a mű alkotóját annak modelljéhez köti. Hogy milyen bensőséges ez a
kapcsolat, azt számomra elsősorban a kortárs zenész-képzőművészekhez, a
Bizottság együtteshez, s az együttest alapító, de abból hamarosan kivált
Waszlavik Gazember Lászlóhoz kötődő művek érzékeltetik, s hogy milyen

naprakészen figyeli az eseményeket Nándi, azt jól érzékelteti, hogy még 2017
szeptemberéből is van itt plakát, a Fuck Cancer koncertjét hirdeti – de minderről
a könyvbemutató során nyilván esik még szó.
Apropó, verseny. Egy Nándihoz vagy éppen hozzám hasonló vidék gyerek
számára a verseny többnyire handicappel kezdődik. De ne sajnáljanak
bennünket, a hátrányos helyzetnek van előnye is. Nándi például máshonnan
indulva talán sohasem találkozott volna Kerti Károly grafikusművésszel, akitől a
tatai képzőművészeti szakkörben megkapta azt a rajzi alapot, amelyre szüksége
volt a továbblépéshez. Másként talán sosem járt volna a Dési Huber, Vasutas
körökbe, nem tanul szobrászatot Kirchmayer Károlynál, ami képzésének a
másik alappillérét jelentette. Pedig ez a háttér kellett hozzá – no meg a Fiatal
Képzőművészek Studiójában való együtt munkálkodás néhány kortársával a
nyolcvanas években – hogy a plakát egy olyan alapvető, univerzális kifejezési
eszközzé váljon a számára, amelyhez akkor is odafordulhat, ha nincs
megrendelői igény – de van kifejezendő művészi gondolat, s igy a mű mintegy
magán plakátként születik meg, létezik. Márpedig – akár volt megrendelő, akár
nem – a XX. század végi magyar plakátművészet legértékesebb része éppen ez a
szorosan az alkotóhoz kötődő, a megrendelői elvárásokon túli, mondhatni azokat
felülíró mozzanatok, a közösséghez szóló műbe a magánszférát, a
legszemélyesebb mondandót is bekapcsoló mozzanatok voltak. A másik eléggé
nem méltatható hozadéka ennek az erős rajzi és plasztikai felkészülésnek a
plakátokon belüli műfaji, anyaghasználati összetettség. Hérics Nándor számos
plakátja készült úgy, hogy talált vagy saját mega által létrehozott, átformált
tárgyakat fotózott le, a technikai lehetőségek fejlődésével formált tovább
számítógépes eszközökkel, hogy azután a plakát elkészülte után a kiindulópontot
jelentő tárgy új életre keljen és szoborként, neonplasztikaként, szellemesen
továbbdolgozott objektként jelenjen meg a kiállítóteremben.

Kiváló példa erre a kulcsmű, a neondaráló, amelynek plakát változata szerepelt
már a művésznek a Budapesti Kongresszusi Központban 1987-ben rendezett
Neonok és objektek című kiállításán, s amelynek neon-objekt változata több
alakváltozáson esett át az utóbbi évtizedekben. A fénnyel való törődése, játéka
persze túlnő néhány alapmű kínálta lehetőségen, végigkíséri az egész életművet.
Csak néhány példa: Johann Wolfgang Goethe emlékét idéző magán-plakátján
egy fekete papírlapba schnitzerrel vágta bele a szöveget és hátulról reflektorral
átvilágította, miközben megpróbálta elképzelni, „milyen, amikor valaki elhagyja
a földi élet sötét szorongásait és elindul az áradó fény felé.” Mehr Licht – Több
fényt! A közös európai történelem és a művészet viszonya foglalkoztathatta
Nándit akkor, amikor a náci koncentrációs táborok kapufeliratát parafrazeálva
azt állította, hogy A..rt Macht Frei, azaz a művészet szabaddá tesz. A történelem
és az egyéni emlékezet, az emlékműszobrászat és a kortárs művészet kapcsolata
persze a németországinál közelebbi vizsgálódási lehetőséget is kínál a számára.
Így született meg a félreérthetetlenül prostituáltra utaló textilfigura és neon-
pálmaág ötvözéséből saját emlékműve, amely arra a különös átalakulási
folyamatra – illetve a mögüle hiányzó szellemi, morális tartásra – utalt,
amelynek során a Horthy-féle repülős emlékműből felszabadulási emlékmű lett
a Gellérthegyen.
A plakátjaihoz, neon-objektjeihez felhasznált tárgyak alak- és
jelentésmódosulását hosszan elemezhetnénk. A már többször említett, a kiállítás
plakátján is szereplő kerékpárét például, amelynek alapformája szintén
megjelent már korai fotográfián. Első kereke az egyik fotón az óriáskerékkel
váltódik ki, egy másikon a kerékpárváz a radiátorcső részévé válik, egy
harmadikon pedig a jármű a kerékpározó hátán lebegve suhan az örökkévalóság
felé. Sarló-kalapácsa hol a matrjoska babák kezében tűnik föl, hol rozsdás
vasból megformált óra mutatóját formázza, de az is előfordul, hogy a kalapács
önállósul és saját nyelébe próbál meg szöget verni. A kanáltól az ollóig, a

colostoktól a lakatkulcsig nincs talán banális hétköznapi tárgy, amely Nándi
kimeríthetetlen képzeletének köszönhetően ne alakulna át valami valóságfeletti
– vagy éppen fantasztikusan átalakított formájában igazán a valóságot tükröző –
jelenséggé. A bárányfelhőt hol csipesszel ragadja meg, hol lepkehálóval fogja
be, amire régi barátja, munkatárja, Pócs Péter ezt az egyszavas kommentárt
fűzte: befellegzett. Ebben a pop art és szürrealizmus, koncept és posztmodern
között szabadon mozgó képzettársítási, a valódi világ tárgyhalmaza helyett az
igazat, az igazságot megmutató teremtő folyamatban megint csak nagy szerepe
van a zenei vonatkozásoknak: a gázórás trombitának, a zongora-radiátornak,
vagy éppen a csatornanyílás-aszfalt- gitárnak, az ujjlenyomat formáját követő
kottaképnek.
Térjünk azonban vissza a fényhez, a neonhoz, mert Hérics Nándor
művészetének a neonfény talán a legjellegzetesebb, legerőteljesebb kifejezési
eszköze. Olyannyira hogy e művei másokéhoz – idézzük az egyetemes
művészetből Bruce Neumann, Mario Merz, a magyarból Trombitás Tamás vagy
Mengyán András munkásságát – nem is hasonlíthatóak. Elektromos Aurája
például, ahol a villanyvezeték nem továbbítja, hanem használja az áramot, a
Fénycsepp, amely éjjeli lámpáink szemet fárasztó fényeit idézi, Csodaszarvasa,
amely a egyszerre vezet a magyar őstörténet világába és a vadászles felé, a
Kény-elem, amelynek keresztbe tett lábú széke arra emlékeztet, hogy egyszer
pihennie kell a széknek is. A Nekifeszülve a láthatatlan erőkről szó, amelyek
körülvesznek bennünket, a Csiki-csuki a mindenkori hatalomról beszél, s a
babérkoszorúról, amely könnyen lecsúszhat a fejünkről, ha nem oda való és
szemellenzővé válik. Aktuálpolitikát persze egyik műben se keressünk –
figyelmeztet az alkotó – annál sokkal komolyabb dolgokról van szó, amit az
Egymásba harapva is bizonyít, amely szerint ha egymást gyilkos módon
harapdáljuk, önmagunkat is fölzabáljuk. És ott van végül a Piros-kék, amellyel
kapcsolatban viszont vitatkoznék alkotójával. Szerinte ugyanis a mű arra utal,

hogy semmi nem az, aminek látszik. Nos, lehet, hogy általában így igaz, most
azonban a kivétellel szembesülünk. Én ugyanis úgy látom, hogy nagyon erős
kiállítás az, amelyet megnyitunk. És nemcsak annak látszik, de tényleg az.
Köszönöm figyelmüket.

/Fotó: Illés Anett/

Szólj hozzá

megnyitószöveg REÖK Elmélkedő Hérics Nándor P. Szabó Ernő