OVIDIUS HELYETT
Instead of Ovidius / MAMŰ Galéria / 2020. 02. 21.
" Publius Ovidius Naso csaknem 2010 teljes évet "várt arra", hogy Róma rehabilitálja és legalább lélekben visszatérhessen szeretett városába, ahonnan életében száműzték. " - ezzel a felütéssel indul a MAMŰ Galéria legújabb kiállítása, mely 17 alkotó munkáival reflektál Ovidius Metamorphoses című művére. A február 21-én nyíló tárlat kiállítói saját mitikus történeteiket fogalmazzák meg, melyekben hangsúlyos szerepet kap a változás, átváltozás motívuma.
A szervezés hátteréről és a koncepcióról a kurátor, Révész Ákos mesélt.
Először vagy kurátor. Mit jelent ez számodra? Hogyan jött az ötlet?
Köznapi értelemben a kurátor kifejezést eléggé szerteágazóan, és könnyedén használják magukra sokan, azonban ebben én eléggé konzervatív vagyok. Az elmúlt évtizedekben rengeteg kiállítás szervezésében vettem részt aktívan. A legutóbbi ilyen alkalommal is én fogalmaztam meg a kiállítás koncepcióját, adtam a címet, ami hívó szóként kell, hogy működjön, én hívtam meg a művészeket, kértem fel a megnyitó személyt, és hosszú beszélgetésekben próbáltam megvilágítani, miről is szól a projekt. Hónapokig tartó egyeztetések, megbeszélések kellenek pl. ahhoz is, hogy abban az esetben a megnyitóra hozhassam el a szerkesztőségből a print ÚjMűvészetet a kiállításunkról szóló kétoldalas tanulmánnyal. .Ezek a dolgok természetszerűen hozzátartoznak egy kiállítás létrejöttéhez, egyáltalán nem gondoltam, hogy ez valamiféle kurátori tevékenység lenne.
A MAMŰ Társaság által támogatott OVIDIUS HELYETT című kiállítás esetében más a helyzet. Érdemes a kiállítás létrehozatalának útját felvillantani. A következő évi kiállítási naptár jelentősebb részét a MAMŰ tagok projektjei töltik meg. Adott időszakban pályázni kell az ötleteddel. Be kell nyújtani elbírálásra a teljes koncepció leírást, a résztvevő művészek listáját, a kiállítandó munkákat valamiképpen reprezentáló fotó, és szöveges dokumentációval, ami a jövőben elkészülő munkák esetében problematikus lehet. Nyilván rengeteg aprólékos egyeztetés a művészekkel, egyéb részletek pontos leírása pl. video munkák, szobrok, objektek installálására is gondolni kell már előre. Triviálisnak tűnik, de pl. hány video munkát lehetséges rangos módon bemutatni a helyszínen. A kurátor dolga a média megjelenés, az érdeklődők nem hagyományos értelemben vett marketingre kíváncsiak, hanem a szívüket megnyitó üzenetekre, ezen is dolgozunk. Fontos a szakmai visszhang illetve, hogy ha lehetséges kerüljön bele egy szakmailag jelentős lapba a kiállításból egy átfogó anyag. Ehhez itt minden adott, mert egy véleményem szerint kivételesen magas színvonalú kiállítást láthat, aki eljön a MAMŰ Galériába. Visszatérve előző gondolatsorhoz a projekt akkor kerül a rajtkőhöz, amikor az elnökségi ülésen megszületik a döntés, hogy igen mehet. Ezután következik az igazi "aprómunka", amit a kurátor köteles elvégezni.
Számomra ez nagy öröm, és megtiszteltetés.
A " Hogyan jött az ötlet ?" relevánsnak látszó kérdés, és van is egy kb. két éven át felépülő története, de talán fontosabb, hogy mit is jelent az ötlet. A cím: OVIDIUS HELYETT , az alcím: Metamorphoses.
Ovidius életének legjelentősebb műve 15 kötet. Bár ő maga római volt, de mégis a görög mitológia legfontosabb történetei számunkra leginkább az ő költői soraiból ismertek. Ovidiust száműzte a császár Rómából, és ekkor írta ezt a hatalmas jelentőségű művet, hogy elkápráztassa Augustust és visszamehessen Rómába. Nem mehetett vissza, de magas hőfokon dolgozott, év-év után , feldolgozva a görög-római mitológia szinte teljesen átfogó legendáriumát a maga személyes, reflektív módján. Ez az a pont, ami most számomra fontos, és ezt az aspektust helyeztem fénybe a meghívott művészek felkérésekor. Magán mitológiát, személyes legendárium részleteit, egy fejlődéstörténetet, változástörténetet, kértem a művészektől. Fontos a személyesség, és a magas hőfok. Persze erről hosszabban kellene beszélnem, de most csak ennyi.
Hogyan fognak reflektálni az alkotók az Ovidius-féle metamorfózisra?
Vissza kell térnem arra, hogy a kurátornak milyen kötelességei vannak. Talán a legkreatívabb rész a kiállítás rendezése lesz. Jó esetben, és ez alapelvárás, a műtárgyak installálásával létre kell, hogy jöjjön egy magasabb rendű közös erőtér, ahol egymást támogatják, erősítik a művek. A projekt lényeges eleme az is, hogy írtam egy szöveget, és erre kellett asszociálniuk a művészeknek valamiképpen. A szöveg stabil, ragaszkodtam hozzá mindvégig, nem változtattam semmit. Ez a szöveg szerepel a meghívó eseménynél is.
Apostolis Zolotakis-sal pár éve ismerkedtél meg, nem sokkal később közös kiállításon mutatkoztatok be Athénban. A MAMŰ-tagok sorából kilógó művész mivel tudta gazdagítani a koncepciót?
Apostolis érzésem szerint nem lóg ki művészileg, de persze ő nem tag a társaságban. Az ő személye az egyik kovásza volt ennek a projektnek, hiszen az antik görög kultúrához való nagyon szeretetteljes,személyes, intenzív, zsigeri kapcsolódása számomra lenyűgöző, szinte megrendítő.
Három munkával fog szerepelni, melyeken éppen a görög kultúra, - amit egyben képzelhetünk a primer emberi kultúrának is - a feldarabolódását, ködbe veszését,szétporladását ábrázolja.
Összesen hány művész hány munkája lesz látható?
17 művész a MAMŰ Társaságból és egy görög. A rendezés előtt, még konkrét számot nem tudok mondani, de szépen meg fogjuk tölteni a galériát.
Éltél-e valamilyen műfaji megkötéssel a kiállítók felé?
7 évvel ezelőtt volt 35 éves a MAMŰ Társaság, amikor is Novotny Tihamér az akkor megjelent kiadványban azt írta, hogy immáron három generáció tevékenykedik a MAMŰben. azóta eltelt 7 év, talán nem túlzás, ha azt mondom most már négy generáció is jelen van.
Műfaji sokszínűség volt most a cél, változatos szemléletű művészek a kiállítók.
Mi várható a megnyitón?
Konzervatív megnyitó lesz, Novotny Tihamér, aki szintén tag , és végig kísérte a több évtizedes munkát fogja megnyitni.
Nem lesz zenei betét, hanem annak az ellenkezője: Dóra Attila zeneszerző barátom hangmintákat, beszédfoszlányokat, zörejeket fog gyűjteni, melyek felhasználásával fog komponálni, és a záró eseményen egy zeneművet fog előadni. Nagy Zopán költő számára pedig a közönségtől én fogok egy-két kifejezést, szót gyűjteni egy füzetbe. olyan szavakat, melyek előszörre beugranak a művek láttán. a finissageon Zopán ezeknek a szavaknak a felhasználásával, a saját szövegtörzsbe illesztésével létrehozott művét fogja előadni.
OVIDIUS HELYETT / INSTEAD OF OVIDIUS
(METAMORPHOSES)
2020. 02. 21 – 2020. 03.13.
RÉSZTVEVŐ MŰVÉSZEK / EXHIBITING ARTISTS:
ANTAL Malvina | Apostolis ZOLOTAKIS | BABINSZKY Csilla | DARADICS Árpád | DÉR Adrienn | DÓRA Attila | ELEKES Károly | FAZEKAS Levente | GYŐRFFY Sándor | KOROKNAI Zsolt | NAGY Árpád Pika | NAGY Zopán | PAPP Ildikó | POSTA Máté | SIPOS Sándor | STARK István | SZABÓ Kristóf-KristofLab| SZIGETI G. Csongor
MEGNYITÓ / OPENING: 2020. február. 21. 19:00 / 21 February 2020 7pm
MEGNYITJA / OPENING BY: NOVOTNY Tihamér művészeti író / art writer
ZÁRÓ ESEMÉNY / FINISSAGE: NAGY Zopán költő, DÓRA Attila zeneszerző
KURÁTOR / CURATOR: RÉVÉSZ Ákos képzőművész / artist
A kiállítás március 13-ig látogatható a MAMŰ Galériában.
Részletek az eseményben: https://www.facebook.com/events/502092370511396/